آموزشی

دوره پیش ستابدهی؛ اهداف و مزایای آن

دوره‌های پیش شتابدهی به زبان ساده و خلاصه اولین قدم‌هایی است که یک کسب و کار نوپا برمی‌دارد.

دوره‌ای که صرف آموزش و آماده سازی برای ورود به بازار و محیط کار حرفه‌ای می‌شود.

آموزش‌های اولیه اما کلیدی در این دوره انجام می‌شود که دوره‌ای است فشرده که معمولا در بازه زمانی یک تا هشت هفته برگزار می‌شود که برای ورود به دوره شتابدهی و موفقیت در آن لازم است و جنبه آماده‌سازی طرح و ایده را دارد. در این مقاله ما قصد داریم که پیش شتابدهی؛ اهداف و مزایا را به طور کامل شرح دهیم.

 

پیش شتابدهی چیست؟

پیش شتابدهی در واقع یک دوره مشارکتی است که معمولا در ۷ الی ۸ روز برای استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه جذب سرمایه به سر می‌برند، برگزار می‌شود. مراکز شتاب دهنده به طور معمول با برگزاری جلسات آموزشی زیر نظر مربیان با تجربه و به صورت هفتگی، تمام جنبه های کلیدی ایجاد یک کسب و کار را برای کارآفرینان تازه‌کار، طراحان و توسعه دهندگان پوشش می‌دهند تا یک محصول یا ایده استارتاپی مقیاس پذیر را تست و تایید نمایند. 

در دوره‌های پیش شتابدهی وجود مربیان متعهد و با سطح کیفی بالا بسیار الزامی است. 

هر تیم در این دوره به صورت جداگانه با منتورها جلسه برگزار می‌کند و در این دوره انتظار می‌رود که استارتاپ‌ها با آموزش‌های لازم سطح عملکردی خود را بالا ببرند و بتوانند محصول اولیه خود را ارائه دهند.

در این دوره استارتاپ‌هایی که دوره‌های آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارند، اولویت بالاتری را برای ورود به برنامه‌های سرمایه گذاری پیدا می‌کنند.

در دوره پیش شتابدهی نحوه ارائه برای داوران یا همان Pitch آموزش داده می‌شود.

 

پیش شتابدهی، اهداف و مزایای آن
پیش شتابدهی، اهداف و مزایای آن

 

اهداف برنامه پیش‌شتابدهی

هدف اصلی و کلی پیش شتابدهی کمک به گسترش و پر و بال دادن به ایده‌ها و در نهایت به مرحله انجام رساندن آنهاست. در ادامه اهداف اصلی پیش شتابدهی را به طور کامل شرح خواهیم داد.

۱٫توامندسازی و آموزش‌های اولیه به استارتاپ‌ها

در دوره پیش شتابدهی هدف توانمندسازی تیم‌ها و آموزش آنها به صورتی است که کاملا با چگونگی شروع و ادامه‌ی کسب و کار خود آشنایی پیدا کنند.

۲٫شناخت راه‌حل‌ها

پیش‌شتابدهی به کارآفرینان کمک می‌کند که مشکلات و خطرات را با آگاهی بشناسند و برای آن راه‌حل‌های مفید و مناسب پیدا کنند و به قدرت و ادامه یافتن کسب و کار خود کمک کنند.

۳٫افزایش ذهنیت کارآفرینانه و فکر کردن مثل یک کارآفرین خبره

استارتاپ‌ها باید این نکته را باید درک کنند که هدف اصلی آن‌ها رشد کسب و کار و ایده ارائه شده است. بنابراین باید با ذهنیت یک کارآفرین خبره فعالیت کنند.

۴٫ساخت اکوسیستم محلی

پیش‌ شتاب دهنده وظیفه دارد استارتاپ را با اکوسیستم و متخصصین خبره آشنا کند تا به تاسیس کسب و کار مربوطه سرعت و قدرت ببخشد.

 ۵٫ورود به مرحله شتابدهی

ممکن است که بسیاری از استارتاپ‌های متقاضی ورود به دوره شتابدهی فاقد کیفیت مورد نظر شتابدهنده و سرمایه گذاران باشند. از دیگر وظایف پیش شتابدهی آماده کردن استارتاپ‌ها برای ورود به مرحله جذب سرمایه است.

 

پیش شتابدهی، اهداف و مزایای آن
پیش شتابدهی، اهداف و مزایای آن

 

مزایای برنامه پیش‌شتابدهی

  1. برگزاری دوره‌های آموزشی در زمانی مشخص و مفید برای آماده سازی ایده جهت ارائه و ورود به برنامه شتابدهی.
  2. شبکه سازی که از مهمترین علل پیشرفت هر کسب و کاری است.
  3. استفاده از تجربیات افراد خبره جهت تکرار نکردن اشتباهات آنها در شروع کار و موفقیت بیشتر.

 

معایب دوره پیش شتابدهی

ممکن است فشردگی دوره برای برخی از تیم‌ها مطلوب نباشد و فشار آموزش را نپذیرند.

از سوی دیگر هیچ تضمین صد در صدی برای جذب سرمایه و رسیدن به شتابدهی وجود ندارد و تنها استارتاپ‌هایی موفق به رسیدن به مراحل بالاتر می‌شوند که پیشرفت در عملکرد و ارائه طرح خود داشته باشند.

 

خدمات ارائه شده در دوره پیش شتابدهی

  • آموزش‌های هدفمند و برنامه ریزی شده و سیر مشخص
  • وجود برخی دانشگاه‌ها در دوره
  • مراکز نوآوری به عنوان مراکز همکاری غیررسمی با کارگاه‌های آموزشی هستند که می‌توانید بهعنوان کار‌آفرین در آنها شرکت کنید
  • دسترسی به منابع دانش بی‌نهایت به صورت رایگان

برای دانستن وظایف و خدماتی که یک شتابدهنده باید ارائه کند کلیک کنید.

 

چه استارتاپ‌هایی باید در دوره پیش شتابدهی شرکت کنند؟

پیش‌شتابدهی به صورت صد در صدی مناسب کسانی است که در مرحله آشفتگی پرورش ایده خود هستند .

باید در نظر بگیرید که فداکاری مالی در شروع یک کسب و کار امری کاملا بدیهی است. پیش شتابدهی مثل یک راهنما برای سر و سامان دادن به اوضاع عمل می‌کند.

با گذراندن دوره پیش‌شتابدهی به طور قطع برای ورود به دوره شتابدهی و ارائه ایده خود آمادگی کامل را کسب می‌کنید.

ضروریست که در این دوره به رقبای خود نیز تسلط داشته باشید، چرا که رقابتی‌ترین شتابدهنده‌ها دارای نرخ پذیرش زیر پنج درصد هستند.

قدرت دوره‌های شتابدهی را دست کم نگیرید چرا که پشتوانه‌ای قدرتمند برای خبره شدن شما و ورود موفق شما به دوره شتابدهی و در نهایت بازار کار هستند.

 

در ایم مقاله ما در مورد دوره پیش شتابدهی صحبت کردیم و همچنین اهداف ومزایای آن را بررسی کردیم. انتخاب یک مرکز منساب شتابدهی می‌تواند شما را به مرحله جذب سرمایه و رشد استارتاپ نزدیک کند. مجموعه هاب به عنوان یک سرمایه گذار خطرپذیر، دوره‌های مختلف پیش شتابدهی را برای ایده‌ها خوب و کارآمد برگزار می‌کند. در صورتی‌که شما ایده و یا استارتاپی دارید، می‌توانید با ثبت نام و حضور در دوره‌های پیش شتابدهی و شتابدهی هاب شرکت کنید.

 

مطالب بیشتر