ممکن است اپلیکیشنی بینقص و دارای ارزش افزوده تولید کنید، اما کاربران بعد از مدتی علاقه خود را به محصول شما از دست بدهند. عموم کاربران در کنار برنامه اصلی، نیاز به کمی هیجان دارند تا بتوانند به استفاده از اپلیکیشن شما ادامه دهند. در همین نقطه است که اهمیت وجود گیمیفیکیشن در اپلیکیشن مشخص میشود. گیمیفیکیشن یک تکنیک نسبتا موفق در بازاریابی است که باعث میشود کاربران به مشارکت در برنامه ادامه دهند و برای دریافت جایزه تشویق شوند. حال که با اثر گیمیفیکیشن آشنا شدین در ادامه میخواهیم ۸ گام پیادهسازی گیمیفیکیشن برای افزایش مشارکت کاربران را بررسی کنیم.
تعریف ساده از گیمیفیکیشن
بهطورخلاصه میتوان گیمیفیکیشن شامل استفاده از اصولی در طراحی برای گنجاندن بازی در یک محیط غیربازی است. یک بازی ساده به صورت چشمگیری باعث افزایش مشارکت کاربران در برنامه میشود.
این روند به صورتی ادامه دارد که کاربر برای ثبت رکورد جدید در بازی، بارها برنامه را باز میکند و از آن استفاده میکند.
هشت مرحله پیادهسازی گیمیفیکیشن
ایجاد اهداف مشخص
فعالیت اولیه برای رسیدن به یک استراتژی مناسب، ایجاد اهداف مشخص برای کسب و کار و در کنار آن، برنامهریزی برای پیادهسازی گیمیفیکیشن حائز اهمیت است. در نظر گرفتن اهداف کسب و کار به شما کمک میکند که استراتژی مناسبی برای پیاده سازی گیمیفیکیشن خود، داشته باشید.
مخاطبان هدف را بشناسید
در هرنوعی از بازاریابی، سن و علایق مخاطبان شما، از نکات مهم و کلیدی به شمار میرود. بنابراین، شناسایی گروه مخاطبان هدف، علایق و سن آنها برای پیادهسازی گیمیفیکیشن نکتهای پراهمیت محسوب میشود.
مسیر کاربران
پیش از ورود به مرحله تولید گیمیفیکیشن، انتظارات کاربران خود را شناسایی کنید. مسیر مربوط به کاربران شما است نه خود شما. تجربه گیمیفیکیشن را طوری طراحی کنید که باعث حضور مستمر کاربر در اپلیکیشن شود.
گیمیفیکیشن واقعی باشد
جوایزی را در گیمیفیکیشن در نظر بگیرید که برای کاربر قابل استفاده باشد. این موضوع به برنامه شما ارزش میدهد و برای کاربران انگیزهسازی میکند.
سادگی در طراحی بازی
سعی کنید یک بازی با قوانین ساده را برای اپلیکیشن خود در نظر بگیرید. این موضوع موجب میشود از گیج شدن کاربران جلوگیری شود.
پلتفرمهای اجتماعی
زمانی که تصمیم به پیادهسازی گیمیفیکیشن میکنید باید شبکههای اجتماعی را نیز در خاطر داشته باشید. از پلتفرمهای اجتماعی مثل توییتر و فیسبوک در بازی خود استفاده کنید. این امر باعث میشود کاربران تجربههای خود را در رابطه با گیمیفیکیشن برنامه شما، با دیگر افراد به اشتراک بگذارند.
دریافت بازخورد کاربران
بازخورد و نظرات کاربران میتواند کمک شایانی به پیشرفت شما کند و راهی آسان و بهتر برای رفع ایرادات احتمالی شما خواهد بود.
به کاربران اجازه تصمیمگیری دهید
زمانی که کاربر احساس کند در تصمیمگیری آزاد است، علاقه بیشتری به گیمیفیکیشن شما پیدا میکند و زمان بیشتری را نیز در برنامه سپری خواهد کرد. پس به امکاناتی برای تصمیمگیری کاربر، بیشتر بها دهید.
برای خواندن مقاله مراحل جذب سرمایه برای استارتاپ از یک شتابدهنده چگونه است؟ کلیک کنید.
گیمیفیکیشن یکی از راههای جذب و نگهداری از کاربران است که نتیجه مطلوبی را برای سازندگان اپلیکیشنها رقم میزند. در صورتیکه شما هم میخواهید که کاربران زیادی را جذب کنید میتوانید از گیمیفیکیشن استفاده کنید.