آموزشی

وظایف و خدماتی که یک شتابدهنده باید ارائه دهند

در مقاله‌های گذشته ما به این موضوع که شتابدهنده‌ها چه کمکی به استارتاپ‌ها می‌کنند؟ اشاره کردیم

حال در این بلاگ به موارد بنیادی و اساسی‌تر خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم مروری  بر نقش و وظایف و چیستی شتابدهنده‌ها داشته باشیم، باید بگوییم که همه چیز با ظهور استارتاپ‌ها شروع شد. استارتاپ‌ها با حمایت‌های مالی و خدمات پشتیبانی می‌توانند موفقیت بیشتری را برای خود کسب کنند.

حال با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که در سال‌های اخیر استقبال از شتابدهنده‌ها به شکل قابل توجهی بیشتر شده و این موضوع تنها یک دلیل دارد؛ معامله برد- برد بین استارتاپ‌‌ها و شتابدهنده‌ها است.

نحوه کار شتابدهنده‌ها روندی مشخص دارد که آن‌ها با داشتن یک معبارهای مشخص تعدادی از استارتاپ‌ها را از میان متقاضیان انتخاب می‌کنند و بعد مراحل سرمایه گذاری را شروع می‌کنند.

از مهمترین نقش این شتابدهنده‌ها می توان به این اشاره کرد که راه  و نحوه شروع کار را به استارتاپ‌ها نشان می‌دهند و با متخصصین مجربی که در این شرکت‌ها مشغول هستند در مسیر رشد و ترقی با کسب و کارهای نوپا همراه می‌شوند. 

ارائه تعریف درست از محصولی که در حال توسعه است از مهمترین کمک‌هایی است که شتابدهنده‌ها به استارتاپ‌ها می‌کنند.

به طور کلی شتابدهنده‌ها وظیفه دارند در بازه زمانی مشخص( بین ۳ تا ۱۲ ماه) با توجه به استارتاپ‌ و قوانین موجود با حمایت‌های همه جانبه مادی و معنوی در کنار استارتاپ‌ها قرار بگیرند.

از جمله حمایت‌های مورد نیاز این استارتاپ‌ها می‌توان به انواع حمایت های مالی، محیط کار و تجهیزات، دوره‌های آموزشی مربوط به کسب و کار و مواردی از این دست اشاره کرد.

 

 وظایف و خدماتی که یک شتابدهنده باید ارائه دهد.
وظایف و خدماتی که یک شتابدهنده باید ارائه دهد.

 

کمک‌ها و خدمات شتابدهنده

حال تا حدودی با نحوه کار شتابدهنده‌ها آشنایی پیدا کردیم و زمان آن رسیده که به طور دقیق‌تربه خدمات و مزایای آن بپردازیم.

برقراری ارتباط بین استارت‌آپ و سرمایه‌گذارهای مناسب

یکی از مهمترین وظایفی که به عهده شتاب دهنده است، رساندن استارتاپ‌  به منبع مالی مناسب است. قانع کردن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری بر روی ایده‌های خلاقانه بخشی کلیدی از وظایف این مراکز و شرکت‌ها است.

شتابدهنده در بیشتر مواقع قرار ملاقاتی بین صاحب ایده و سرمایه‌گذار ترتیب می‌دهد تا صاحب ایده بتواند کسب و کار را به صورت کامل شرح دهد و از ایده خود دفاع کند.

بازاریابی محصول و کسب و کار

از جمله مواردی که نباید به آن بی توجه بود این است که بازاریابی و تبلیغات از اولین قدم‌ها شناخته شدن و پا به عرصه گذاشتن هر کسب و کار به شمار می‌آید. در بیشتر موارد ممکن است استارتاپ‌ها با چگونگی انجام بازاریابی آشنایی کامل نداشته باشند. در همین بخش است نیز نقش پررنگ شتابدهنده‌ها آشکار می‌شود.

با برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و تبلیغات گسترده در محیط وبسایت‌های مربوط به حوزه کسب و کار و اطلاع رسانی در سوشال مدیا؛ به پیشرفت و ورود پرقدرت‌تر استارتاپ‌ کمک شایانی می‌کنند.

آموزش و تیم‌سازی برای استارت‌آپ

قطعا تمام دلیل پیشرفت یک کسب و کار صرفا منابع مالی و امکانات و تجهیزات نیست. از مهمترین فاکتورهای پیشرفت وجود یک تیم پویا و مسلط به کار است. دشواری‌های فکری و عملی نباید دست کم گرفته شود. باید یک تیم حرفه‌ای بداند که در موقعیت‌های حساس نیز چه نوع از رفتاری را داشته باشد و با اولین بحران کاری خودش را نبازد. بخش مهمی از این آموزش‌ها نحوه صحیح ارائه ایده و پیش بردن کسب و کار است.

دستیابی به  گسترده شبکه ارتباطات

یکی دیگر از مهمترین علل پیشرفت کسب و کارها در دنیای امروز ارتباط با کسب و کارهای دیگر و افراد خبره در شبکه است این امر از طریق همکاری با شتابدهنده‌ها به سهولت هرچه تمامتر انجام می‌شود

پیشرفت ایده و خلاقیت

حضور در محیط  کار اشتراکی و ارتباط مستقیم با تعداد قابل توجهی از کارآفرینان در حوزه‌های مختلف موجب آشنایی با ایده‌های جوان و جدید و همچنین افزایش خلاقیت می‌شود و این آشنایی امکان همکاری‌های موفق احتمالی را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد.

برنامه ریزی و تحلیل بازار

آشنایی با بازار هدف در رده‌ اول اهمیت قرار می‌گیرد چراکه آشنایی و تسلط هرچه بیشتر مساوی است با موفقیت بیشتر و این امر توسط متخصصان حوزه کسب و کار به صاحبین استارتاپ‌ها آموزش داده می‌شود و با یادگیری این مطالب مهم پیشرفت کسب و کار امری آسانتر جلوه می‌کند.

 

وظایف و خدماتی که یک شتابدهنده باید ارائه دهد.
وظایف و خدماتی که یک شتابدهنده باید ارائه دهد.

 

دلایل اهمیت وظایف شتابدهنده‌ها برای استارتاپ‌ها

با مروری کوتاه بر مطالب گفته شده متوجه می‌شویم که احتمال موفقیت استارتاپ‌هایی که از طریق شتابدهنده‌ها کار خود را شروع کردن به مراتب بیشتر از باقی استارتاپ‌ها است.

شتابدهنده بستر بسیار مناسب برای دسترسی به منابع انسانی به شمار می‌رود و با توجه به دانشی که به کسب و کارها منتقل می‌کند، بستری فراتر از جذب منابع مالی و تجهیزات است.

شتابدهنده‌ها نقش بسیار پر رنگی در زمینه ظهور استارتاپ‌ها داشتند و این موضوع به صورت تمام و کمال درخشان محسوب می‌شود.

 

همراه داشتن یک شریک مسلط به کار و حمایت کننده تقریبا بهترین اتفاقیست که برای یک کسب و کار رخ می‌دهد و اگر دقیق‌تر نگاه کنیم؛ شتابدهنده‌ها دقیقا همین شریک حمایتگر و راه بلد است.

مراکز شتابدهی متفاوتی در ایران موجود است که هاب یکی از آنها به شمار می‌رود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هاب به نشانی mcihub.ir با ما در تماس باشید و از برگزاری دوره‌های شتابدهی و سرمایه گذاری با خبر باشید.

مطالب بیشتر