این روزها با ظهور هرچه بیشتر کسب و کارهای استارتاپی، شنیدن کلماتی مانند شتابدهنده و استارتاپ برای ما تازگی دارد و طبیعتا این سوال مطرح میشود که معانی و کاربرد این کلمات چیست؟
استارتاپها، کسب و کارهای نوپایی هستند که شالودهی آنها بر ایدههای نو و راهکارهای جدید برای حل مسائل بنا شده و اینجاست که شتابدهندهها وارد عمل شده و نقش کلیدی خود را برای رشد و ترقی این استارتآپها ایفا میکنند.
تعریف ساده از شتابدهنده
به صورت خلاصه مراکز شتابدهنده، مراکزی هستند که امکان رشد صحیح و سریع را به کسب و کارهای نوپا میدهند. رشد استارتآپها در بستر مراکز شتابدهی به این صورت اتفاق میافتد که منابعی از جمله، منابع مالی، فناوری و زیرساختهای مورد نیاز، تجهیزات لازم و مکانی برای استقرار استارتاپها به صورت موقت فراهم میآورد. قوت گرفتن این کسب و کارها و ادامه یافتن فعالیت قوی آنها در بازار جزئی از رسالت شتابدهندهها است. واژه شتابدهنده در حال حاضر تبدیل به واژهای آشنا و همه گیر در زمینه کسب و کار شده است.
فعالیت شتابدهندهها به چه صورت است؟
شتابدهندهها در حقیقت شرکتهایی هستند که برای رشد ایدههای جدید سرمایه گذاری میکنند و علاوه بر آن به صاحبان استارتاپ ها برای ارائه تعریف درست از ایده خود کمک میرسانند. موضوع قابل توجه این است که شتابدهندهها برنامه زمانی محدودی دارند که معمولا در حدود سه ماه است و طی این زمان سعی بر این است که با فراهم آوردن فضای کار و سرمایه مورد نیاز استارتاپها به آنها در جهت رشد و توسعهی ایده خود یاری رسانند.
از جمله مزایای این شتابدهندهها میتوان به ساخته شدن روابط موثر با متخصصین و فارغ التحصیلان و همینطور شرکتهای فعال در حوزه فعالیت استارتاپها اشاره کرد.
همیشه در راه اندازی و رشد استارتاپها چالشهای به ظاهر سادهای وجود دارد که ممکن است سبب شکست تمام و کمال کسب و کارهای نوپا شود برای مثال چالشهای رفتاری، مالی، فکری و شناخت درست هدف. تمام این چالشها و در نهایت شکستها برای استارتاپ از بیتجربی و عدم شناخت رقم میخورد.
اگرچه اکثر مردم بر این باورند که به مشکل خوردن کسب و کارها از کمبودهای مالی سرچشمه میگیرد، اما نکته تکمیل کننده در کنار مشکلات مالی، بی تجربگی و آماده نبودن کسب و کارها در ورود به بازار کار است.
روند برنامههای شتابدهی به چه صورت است؟
روند برنامههای شتابدهی مراحل به خصوصی دارد که به صورت موردی ذکر خواهیم کرد.
- پذیرش
- شتابدهی ایده
- ارزیابی
- پیش شتابدهی
- شتابدهی استارتاپ
- خروج/ سرمایه گذاری
منظور از کارکردهای شتابدهی چیست؟
در این قسمت قصد داریم توضیح دهیم کارکردهای شتابدهی چیست؟ این موارد را ما به صورت موردی توضیح دادهایم و این موارد عبارتند از:
- تامین سرمایه و زیرساخت لازم
- آموزش تخصصی و دسترسی به اساتید و کارآفرینان نمونه حوزه کسب و کار مربوطه
- ارتباط با شبکه مشتریان، شرکتها و سازمانها
- قرار دادن فضای کار در اختیاراستارتاپها برای زمانی محدود
- پرورش ایده و تقویت پشتکار برای نترسیدن از ورود به بازار کار مستقل
- منتورینگ حرفهای
- تبلیغات و بازاریابی و تکمیل تیم برای تیمهای زیر مجموعه
شتابدهندهها در چه حوزههایی تمرکز خواهند کرد؟
تمرکز و جذب شتابدهندهها، هر کدام در زمینههای متفاوت است و نکته قابل توجه، انتخاب مراکز شتابدهنده مناسب استارتاپ است. اما همانطور که قبلتر گفته شد، اکثر شتابدهندهها خدمات مشابهی مثل تکمیل تیم و منابع انسانی، سرمایه گذاری، محل استقرار موقت برای کار و تجهیزات و زیرساخت های لازم و همینطور معرفی استارتاپها به دیگر شرکت ها و متخصصان را ارائه میدهند.
شتابدهندهها در مقابل خدمات ارائه شده به استارتاپها چه چیزی طلب میکنند؟
نکته قابل توجه و سوال برانگیز این است که این شتابدهندهها در ازای این خدمات چه درخواستی از استارتآپها دارند؟ برای جواب این سوال باید بگوییم که به طور معمول شتابدهندهها بخشی از سهام این شرکتهای استارتاپی را در اختیار خواهند داشت که معمولا درصدی بین ۵ تا ۸ درصد است. اما ممکن است که برخی از شتابدهندهها درصد بیشتری را طلب کنند.
مزایای حضور در برنامههای شتابدهی برای کسب و کارهای نوپا
- سرعت گرفتن رشد استارتآپ
- تایید شدن ایده و فرضیات توسط تیم و متخصصان حرفهای
- برطرف شدن نواقص ایده
- ساخته شد ارتباطات وسیع
- جذب سرمایه
- تکمیل شدن تیم
- تکمیل شدن یا فراهم شدن زیرساختهای مورد نیاز استارت آپ
- حضور در محیط کاری مدیریت شده پیش از ورود به محیط کار اختصاصی
- استفاده از تجارب متخصصان و در نتیجه قوی شدن ریشههای استارت آپ
- پیشگیری از چالشهای احتمالی که سبب از بین رفتن استارتآپها میشود
شرکتها و مراکز شتابدهی در ایران به چه صورتی فعالیت میکنند؟
در ایران هم مثل باقی کشورها چنین مراکزی وجود دارد که به صورت فعال در حال جذب استارتاپها در زمینه های مورد نظر خود هستند.
از جمله این مراکز میتوان به شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) اشاره کرد، که متقاضیان میتوانند با مراجعه به وبسایت رسمی هاب به نشانی mcihub.ir و یا استودیوهای زیر مجموعه آن فرم ورود به دوره شتابدهی را پر کرده و در زمینه مورد نظرشان، فعالیتشان را آغاز کنند و در مسیر ورود به بازارکار حرفهای و مستقل قدم بگذارند.