آموزشی

شتابدهنده‌ها چه کمکی به استارتاپ‌ها می‌کنند؟

این روزها با ظهور هرچه بیشتر کسب و کارهای استارتاپی، شنیدن کلماتی مانند شتابدهنده و استا‌رتاپ برای ما تازگی دارد و طبیعتا این سوال مطرح می­شود که معانی و کاربرد این کلمات چیست؟

استارت­اپ­‌ها، کسب و کارهای نوپایی هستند که شالوده­ی آنها بر ایده­‌های نو و راهکارهای جدید برای حل مسائل بنا شده و اینجاست که شتابدهنده­‌ها وارد عمل شده و نقش کلیدی خود را برای رشد و ترقی این استار‌ت­‌آپ‌­ها ایفا می‌­کنند.

تعریف ساده از شتابدهنده

 به صورت خلاصه مراکز شتابدهنده، مراکزی هستند که امکان رشد صحیح و سریع را به کسب و کارهای نوپا می‌دهند. رشد استارت­‌آپ­‌ها در بستر مراکز شتابدهی به این صورت اتفاق می‌­افتد که منابعی از جمله، منابع مالی، فناوری و زیرساخت­های مورد نیاز، تجهیزات لازم و مکانی برای استقرار استارت­اپ­‌ها به صورت موقت فراهم می‌­آورد. قوت گرفتن این کسب و کارها و ادامه یافتن فعالیت قوی آنها در بازار  جزئی از رسالت شتابدهنده­‌ها است. واژه شتاب‌دهنده در حال حاضر تبدیل به واژه­ای آشنا و همه گیر در زمینه کسب و کار شده است.

فعالیت شتابدهنده‌ها به چه صورت است؟ 

 شتابدهنده­‌ها در حقیقت شرکت­‌هایی هستند که برای رشد ایده‌ه­ای جدید سرمایه گذاری می‌­کنند و علاوه‌ بر­ آن به صاحبان استارتاپ ها برای ارائه­‌ تعریف درست از ایده­ خود کمک می‌­رسانند. موضوع قابل توجه این است که شتابدهنده‌ها برنامه زمانی محدودی دارند که معمولا در حدود سه ماه است و طی این زمان سعی بر این است که با فراهم آوردن  فضای کار و سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌ها به آنها در جهت رشد و توسعه‌ی ایده خود یاری رسانند.

از جمله مزایای این شتابدهنده­‌ها می‌­توان به ساخته شدن روابط موثر با متخصصین و فارغ التحصیلان و همینطور شرکت‌­های فعال در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها اشاره کرد.

همیشه در راه اندازی و رشد استارت­اپ­‌ها چالش‌­های به ظاهر ساده­‌ای وجود دارد که ممکن است سبب شکست تمام و کمال کسب و کارهای نوپا شود برای مثال چالش­‌های رفتاری­، مالی­، فکری و شناخت درست هدف. تمام این چالش­ها و در نهایت شکست­‌ها برای استارتاپ از بی‌­تجربی و عدم شناخت رقم می­‌خورد.

اگرچه اکثر مردم بر این باورند که به مشکل خوردن کسب و کارها از کمبودهای مالی سرچشمه می­گیرد، اما نکته تکمیل کننده در کنار مشکلات مالی، بی تجربگی و آماده نبودن کسب و کارها در ورود به بازار کار است.

 

شتابدهنده ها چه کمکی به استارتاپ ها می کند؟
شتابدهنده ها چه کمکی به استارتاپ ها می کند؟

روند برنامه‌­های شتابدهی به چه صورت است؟

روند برنامه‌های شتابدهی مراحل به خصوصی دارد که به صورت موردی ذکر خواهیم کرد.

  1. پذیرش
  2. شتابدهی ایده
  3. ارزیابی
  4. پیش شتابدهی
  5. شتابدهی استارتاپ
  6. خروج/ سرمایه گذاری

منظور از کارکردهای شتابدهی چیست؟

در این قسمت قصد داریم توضیح دهیم کارکردهای شتابدهی چیست؟ این موارد را ما به صورت موردی توضیح داده‌ایم و این موارد عبارتند از:

  •  تامین سرمایه و زیرساخت لازم
  •  آموزش تخصصی و دسترسی به اساتید و کارآفرینان نمونه حوزه کسب و کار مربوطه
  •  ارتباط با شبکه مشتریان، شرکتها و سازمانها
  • قرار دادن فضای کار در اختیاراستارت‌اپ‌ها برای زمانی محدود
  •  پرورش ایده و تقویت پشتکار برای نترسیدن از ورود به بازار کار مستقل
  • منتورینگ حرفه­‌ای
  • تبلیغات و بازاریابی و تکمیل تیم برای تیم‌های زیر مجموعه

شتابدهنده‌ها در چه حوزه‌هایی تمرکز خواهند کرد؟

تمرکز و جذب شتابدهنده­‌ها، هر کدام در زمینه­‌های متفاوت است و نکته قابل توجه، انتخاب مراکز شتاب‌دهنده مناسب استارتاپ است. اما همانطور که قبل‌­تر گفته شد، اکثر شتابدهنده­‌ها خدمات مشابهی مثل تکمیل تیم و منابع انسانی، سرمایه ­گذاری، محل استقرار موقت برای کار و تجهیزات و زیرساخت های لازم و همینطور معرفی استارتاپ‌ها به دیگر شرکت ها و متخصصان را ارائه می‌­دهند.

شتابدهنده‌ها در مقابل خدمات ارائه شده به استارتاپ‎‌ها چه چیزی طلب می‌­کنند؟

نکته قابل توجه و سوال برانگیز این است که این شتابدهنده­‌ها در ازای این خدمات چه درخواستی از استارت‌آپ‌ها دارند؟ برای جواب این سوال باید بگوییم که به طور معمول شتابدهنده­‌ها بخشی از سهام این شرکت­های استارتاپی را در اختیار خواهند داشت که معمولا درصدی بین ۵ تا ۸ درصد است. اما ممکن است که برخی از شتابدهنده‌ها درصد بیشتری را طلب کنند.

 

شتابدهنده ها چه کمکی به استارتاپ ها می کند؟
شتابدهنده ها چه کمکی به استارتاپ ها می کند؟

 

مزایای حضور در برنامه­‌های شتابدهی برای کسب و کارهای نوپا

  •  سرعت گرفتن رشد استارت‌آپ
  • تایید شدن ایده و فرضیات توسط تیم و متخصصان حرفه­‌ای
  •  برطرف شدن نواقص ایده
  • ساخته شد ارتباطات وسیع
  •  جذب سرمایه
  •  تکمیل شدن تیم
  • تکمیل شدن یا فراهم شدن زیرساخت­های مورد نیاز استارت آپ
  • حضور در محیط کاری مدیریت شده پیش از ورود به محیط کار اختصاصی
  • استفاده از تجارب متخصصان و در نتیجه قوی شدن ریشه‌های استارت آپ
  • پیشگیری از چالش­های احتمالی که سبب از بین رفتن استارت‌­آپ‌­ها میشود

شرکت­ها و مراکز شتابدهی در ایران به چه صورتی فعالیت می‌­کنند؟

در ایران هم مثل باقی کشورها چنین مراکزی وجود دارد که به صورت فعال در حال جذب استارتاپ­‌ها در زمینه های مورد نظر خود هستند.

از جمله این مراکز می‌توان به شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) اشاره کرد، که متقاضیان می‌­توانند با مراجعه به وبسایت رسمی هاب به نشانی mcihub.ir و یا استودیوهای زیر مجموعه آن فرم ورود به دوره شتابدهی را پر کرده و در زمینه مورد نظرشان، فعالیتشان را آغاز کنند و در مسیر ورود به بازارکار حرفه­‌ای و مستقل قدم بگذارند.

مطالب بیشتر