برای داشتن یک MVP مناسب چه مواردی را باید مدنظر داشت؟
آموزشی

برای داشتن یک MVP مناسب چه مواردی را باید مدنظر داشت؟

زمانی که با اکوسیستم استارتاپی، آشنایی مختصری هم داشته باشید می‌دانید که بسیاری از کسب و کارها در همان مراحل اولیه دچار بحران و در نهایت شکست می‌شوند.

این مفهوم زمانی وارد ماجرا می‌شود که صاحبین کسب و کار تصمیم بگیرند که نمونه‌ای حداقلی و حتی اولیه از ایده خود به سرمایه‌گذاران و مشتریان ارائه دهند.

این تکنیک می‌تواند تا حد زیادی کسب و کارها را از شکست احتمالی دور نگه دارد. در این مقاله به تمامی تعاریف و اهمیت‌های حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP خواهیم پرداخت.

 

MVP چیست؟ 

 

با دانستن این مفهوم و جای استفاده آن دیدگاه شما به پروسه ساخت و ارائه یک محصول یا ایده تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

اول از همه باید بدانید که MVP مخفف Minimum Viable Product است. که در زبان فارسی به آن حداقل محصول پذیرفتنی می‌گوییم.

از تعاریف پیچیده گذر می‌کنیم و ساده ترین تعریف را برای شما توضیح خواهیم داد. ام وی پی به صورت ساده به معنای تولید محصول یا خدمتی قابل ارائه به سرمای‌گذاران و یا مشتریان است. از این تعریف پیداست که ام وی پی در مراحل اولیه شروع استارتاپ نقش کلیدی را ایفا می‌کند. در تولید ام وی پی وقت یا هزینه هنگفتی صرف نمی‌شود و تنها نمونه اولیه‌ای از یک ایده کلی و بزرگتر است.

 

MVP یا ارائه محصول ناقص؟

ممکن است بعد از آشنایی اولیه با این مفهوم، این سوال در ذهن شما نقش ببندد. 

تولید و ارائه ام وی پی بیشتر در جهت آشنایی سرمایه‌گذار یا مشتری با هدف، محصول و یا ایده اولیه است. 

این به معنای ناقص بودن طرح نیست بلکه ارائه‌ای هوشمندانه است که قابلیت انعطاف پذیری و مطابق نیاز بازار شدن را دارد.

یک ام وی پی خوب ویژگی‌های رشد و توسعه را درون خود دارد.

 

برای داشتن یک MVP مناسب چه مواردی را باید مدنظر داشت؟
برای داشتن یک MVP مناسب چه مواردی را باید مدنظر داشت؟

 

هدف از ارائه MVP

 

با ارائه ام وی پی، تازه کار شما به عنوان صاحب یک استارتاپ شروع می‌شود. شما با ارائه ام وی پی اطلاعات متعددی برای توسعه طرح خود به دست می‌آورید. ایرادات طرح از نظر مشتریان هویدا می‌شود و هر نظر تغییر و اضافه کردن جزئیات کاربردی آسان‌تر خواهد شد و البته شما نیز با نیاز بازار آشناتر خواهید شد.

برخی از اهداف اساسی ارائه MVP

  • توانایی شما در ارائه طرح و ایده برای مشتریان و سرمایه‌گذاران آشکار خواهد شد.
  • واکنش‌های اولیه افراد را به عنوان داده برای طرح خود خواهید داشت
  • آشنایی با نیازهای مشتری که ممکن است قبل از ارائه به آنها توجه نکرده باشید
  • با نظرات و نیازها می‌توانید برای آینده نیز استراتژی تنظیم کنید
  • عرضه محصول در بازه زمانی کوتاه‌تر
  • صرفه جویی در زمان و کمتر شدن آزمون و خطا و البته ضرر
  • با ارائه ام وی پی محصول خود را برای دیگر مشتریان کامل‌تر و یا به نوعی خواستنی‌تر خواهید کرد

ویژگی‌های MVP

 

با ارائه حداقل محصول پذیرفتنی، شما اطلاعات کاملی از نوع ارزش‌ها و نیازهای مشتریان/ سرمایه‌گذاران به دست خواهید آورد.

در نتیجه میزان آزمون و خطا و البته تولید و شکست برای شما تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

همانطور که پیش‌تر گفتیم؛ MVP باید قابلیت استفاده داشته باشد. درست است که نمونه‌ای اولیه و کم زحمت‌تر از نمونه اصلی خواهد بود، اما باید به این موضوع توجه کنید که این نمونه اولیه باید پتانسیل پیشرفت و تکمیل شدن طبق نظر مخاطبین بازار شما را داشته باشد.

بنابراین مهم‌ترین ویژگی MVP، نوعی فهم نیاز مخاطب بازار و کم کردن میزان ضرر و آزمون و خطاست.

یک ویژگی قابل توجه دیگر این است که MVP قابل فهم باشد و از پیچیدگی به دور باشد. این باعث می‌شود که مشتری بدون سوال بتواند ایده و محصول شما را درک کند. توجه داشته باشید که مهم نیست شما نمونه اولیه را ارائه می‌دهید یا نمونه نهایی را، باید محصول شما در هر‌دو صورت شکل و شمایل مناسبی برای ارائه داشته باشد.

با ارائه تمام این ویژ‌گی‌ها، شما در نهایت اعتماد مشتری را برای ادامه همکاری جلب می‌کنید.

 

مزایای MVP

 

  • از بزرگترین مزیت‌های این تکنیک شناخت بازار و نظرات و نیازهای است که در هر کسب و کاری بخشی از اساسی‌ترین قدم‌ها محسوب می‌شود.

 

  • بعد از ارائه MVP می‌توانید برای محصول خود به صورت دقیق‌تر ارزش‌گذاری را انجام دهید.

 

  • جذب مشتری و ارائه محصول در مراحل بعدی برای شما آسانتر خواهد بود. 

 

برای داشتن یک MVP مناسب چه مواردی را باید مدنظر داشت؟
برای داشتن یک MVP مناسب چه مواردی را باید مدنظر داشت؟

 

مراحل ساخت MVP

  1. هدف و نوع محصول و خدمت خود را به صورت شفاف مشخص کنید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید در مسیر تولید MVP قدم بگذارید
  2. رقبای خود را بشناسید و برتری‎‌های خود را در نظر بگیرید و در نهایت به نمونه ای ارزشمندتر دست پیدا کنید
  3. نوع علاقه و نیاز بازار هدف خود را به طور کامل بشناسید و طبق آن حرکت کنید.
  4. موارد ضروری در هر بخش از پروژه خود را بشناسید و توجه کافی را به آن بخش‌ها داشته باشید.
  5. از ساخت نمونه اولیه و آزمایش کردن نترسید. قطعا با اولین امتحان به محصول مورد‌نظر خود دست پیدا نخواهید کرد.

نکات قابل توجه در این مسیر

 

  • روی محصول خود تعصب نداشته باشید، نظرات افراد را بشنوید و از نقطه نظرهای مختلف استفاده کنید.
  • به رقبای خود توجه داشته باشید و به برتری‌های محصول خود آگاه باشید.
  • برای مدیریت بهتر این موقعیت اولویت‌های کار را مشخص کنید و از اهمیت برنامه‌ریزی غافل نشوید.

 

داشتن حداقل محصول پذیرفتی شما را یک قدم به موفقیت نزدیک خواهد کرد و در صورت بازخورد مثبت شما متوجه خواهید شد که آیا محصول و استارتاپ شما موفق خواهد شد یا خیر؟

همچنین داشتن یک MVP باعث می‌شود که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بیشتر ترغیب شود. بنابراین بهتر است تمامی این نکات را رعایت کنید تا بتوانید به MVP مناسب دست پیدا کنید.

مطالب بیشتر